reklama

Zdravotníctvo z dvoch odlišných uhlov pohľadu

Stav v našom zdravotníctve momentálne pripomína vojnu. Pacienti zápasia s lekármi, lekári s poisťovňami, poisťovne so všetkými. Kto sa má v tom vyznať? A kto má vlastne pravdu? Starí Rimania tvrdili, že "in vino veritas", teda vo víne je pravda. Priznám sa, že tam som ju zatiaľ nenašiel, takže nezostáva nič iné, ako hľadať ju inde. Skúsme sa však pozrieť na tento "boj" z dvoch rôznych pohľadov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Pacient:
Dnes som sa vybral snowboardovať, čo je moja obľúbená činnosť v zime. Veď čo iné sa dá robiť? Žiaľ, vybral som si zlú trasu, radím vám, neskúšajte robiť slalom medzi stromami. V rýchlosti, akú som nabral na zľadovateľom povrchu, som mal konflikt s konárom. Tento duel som prehral a odniesol si zranenie. Zákerný súper mi strhol kožu s tváre, ťažko to krvácalo. Jediné, čo mi zostávalo, bolo vybrať sa do nemocnice. Trvalo dlho, kým nervózny lekár vyšiel aby sa na mňa pozrel. Keďže práve vtedy vysielali jeho obľúbený seriál, poslal ma do nemocnice v druhom meste, ktoré bolo vzdialené 16 km. Nemal som inú možnosť ako sadnúť do auta a vydať sa na cestu. Začalo mi byť zle, zrejme z tej straty krvi. Ale chlap vydrží všetko. Keď som dorazil na príjem, lekár len neveriacky pokrútil hlavou. Vraj som mohol vykrvácať, okamžite ma zobral na operačku a dával dokopy moju tvár. Ešte teraz mám jazvy, ale som rád, že môžem tie jazvy niekde mať. Čo z toho vyplýva? Neodborný odborník = hotové nešťastie. V zdravotníctve to platí dvojnásobne.

Lekár (skutočný odborník:
Hmm, dnes som si zase prečítal v novinách, ako na nás kydajú hnoj. Môže za to pár lekárov, ktorých by som ani nenazval lekármi, sú to skôr šarlatáni, ktovie, ako sa dostali k diplomu, kto im to zaplatil. Ale žial, to je realita, peniaze hýbu svetom a školstvom tiež. Keď ich to nebaví, tak prečo to robia? Práca lekára je poslanie, kto to nerobí s týmto vedomím, by to nemal robiť vôbec. Ja len ľutujem tých pacientov, ktorí sú nútení k nim chodiť. Viem, že sme obmedzení financiami, poisťovňa škrtá stále viac a viac platieb, mladí idú radšej robiť do zahraničia alebo nepracujú ako lekári. Nečudujem sa im, v zahraničí je pán doktor, tu sa každý len sťažuje, ale môžem ja za to, že tie lieky za 250 tisíc mi poisťovň preplatí len raz za rok? Alebo že viac ako 10 zákrokov mi neuhradia a tak musím presúvať pacientov stále do druhého mesiaca? Hmm, vraj zlý hospodári s peniazmi, ale my nevieme spraviť zo stovky tisícku, kde nič nie je ani čert neberie, ako sa hovorí. Každý nás porovnáva so zahraničným zdravotníctvom, ale skúste sa dať ošetriť napríklad v Írsku. Kým nezaplatíte 50 Euro, lekár sa s vami ani nerozpráva. Takto má zdravotníctvo dostatok peňazí. U nás reptajú ľudia, keď sa zavedie 20 korunový poplatok. Radšej idem spať, nebudem sa viac rozčuľovať, zajtra mám službu.

A kde je teda pravda? Ako zvyčajne, niekde uprostred.

Ján Malo

Ján Malo

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Filozof, básnik na voľnej nohe a flegmatický vetroplach. Zoznam autorových rubrík:  ZdravotníctvoSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu